Cursus Trade Marketing

Leer hoe u uw relatie met de retailers kunt uitbreiden en verbeteren. Waardoor groei van de business gerealiseerd kan worden. Door juiste inzet van Trade Marketing.

En door het ontwikkelen van een eigen categorievisie en een assortimentsplan dat aansluit bij de shopper van de retailformule. Elke retailformule heeft een ander shopperprofiel, waardoor een ander aanbod gewenst is (assortiment, promoties, etc.).

De cursus is praktisch toepasbaar op sectoren zoals: Food/supermarkten, Foodservice, Convenience, Slijterij, Drogisterij, Doe-Het-Zelf, Bouwmaterialen, Tuin, Dier, Consumenten Electronica, Speelgoed, Warenhuizen, Boekhandel, Sport, etc.

Er is een compacte 1-daagse cursus waarin alle facetten van Trade Marketing aan bod komen. En er is een uitgebreidere 2-daagse cursus (Advanced) waarin ook plaats is voor winkelbezoek, meer workshops, en aandacht voor de eigen categorie en waarbij dieper ingegaan wordt op formule-analyse, handelspresentaties en trade marketing in een omni-channel en internationale omgeving.


De 1-daagse cursus Trade Marketing bieden wij ook aan d.m.v. virtual classroom. Meer info: Virtual classroom

English language courses take place in the center of Amsterdam

Voor (aankomende) trade marketeers en commerciële managers, die de relatie met hun retailklanten willen uitbouwen. Dus  medewerkers in trade marketing, sales/accountmanagement, sales support, marketing/brand/productmanagement. Van leveranciers in de Food en Non-Food sector (DHZ, tuin, dier, warenhuis, apotheek, drogisterij, elektronica, speelgoed, boekhandel, sport, etc.).

U krijgt antwoord op o.a. de volgende vragen:

  • Waar houdt trade marketing zich mee bezig en wat is de beste plaats in de organisatie?
  • Wat is het nut van shoppermarketing en hoe kan dit ingezet worden?
  • Welke marktcijfers heb ik nodig voor het maken van analyses?
  • Wat is nodig om een goede categorievisie te ontwikkelen?
  • Hoe vertaal je de categorievisie naar de winkelvloer (schappenplan, opleiding, etc.)?
  • Waarom wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van categorierollen en wat betekent dat in de praktijk?
  • Hoe kunnen leverancier en retailer samenwerken om de categorie te laten groeien?

Extra bij de Advanced cursus  (2-daagse)

  • Hoe analyseer je de markt en formules?
  • Hoe maak je een goede handelspresentatie?
  • Hoe werkt Trade Marketing in een omni-channel en internationale omgeving?
  • Winkelbezoek (presentatie, communicatie, pricing, promotie op de winkelvloer)
  • Meer workshops

De cursus omvat vele praktijkvoorbeelden, verkregen uit jarenlange kennis en ervaring bij en met vele retailers en leveranciers (uit Food en Non-Food).

Trade Marketing (1 dag)

  • Trade Marketing
  • Shopper Marketing (w.o. shopper onderzoek)
  • Marktanalyse
  • Retail/Formule management
  • Category Management (proces / stappenplan)
  • Ontwikkeling categorievisie
    • vertaling van visie naar winkelvloer
  • Spacemanagement
  • Samenwerking met retail / foodservice
  • inclusief workshop

Advanced Trade Marketing (2 dagen)

Dag 1 (3 dagdelen: 9.30 – 22 uur)

  • Trade Marketing (functie, plaats, model)
  • Shopper Marketing (w.o. shopper onderzoek)
  • Markt- en Formuleanalyse
  • Trade Marketing omni-channel en internationaal

Dag 2 (2 dagdelen: 9 – 17.30 uur)

  • Category Management
    • proces / stappenplan
  • Spacemanagement
  • Ontwikkeling categorievisie
    • vertaling van visie naar winkelvloer
  • Samenwerking met retail / foodservice
  • Handelspresentatie

Trade Marketing (1 dag)

€ 850,- per persoon, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief BTW.

Advanced Trade Marketing (2 dagen)

€ 1.850,- per persoon, inclusief avondsessie, horeca-arrangement met diner, overnachting en ontbijt, lunches en naslagwerk, exclusief BTW.

Deze intensieve dagen staan gepland voor:

Trade Marketing (1 dag)

  • 8 maart 2024 (wk 10)
  • 26 juni 2024 (wk 26) Virtueel classroom /English
  • 27 juni 2024 (wk 26)
  • 17 oktober 2024 (wk 42) English, Amsterdam
  • 4 december 2024 (wk 49)

Advanced Trade Marketing (2-daagse)

  • 17 en 18 april 2024 (wk 16)
  • 14 en 15 november 2024 (wk 46)

Trade Marketing (1 dag)

  • 8 maart, 27 juni, 4 december 2024 > Utrecht
  • 26 juni 2024 > Virtueel classroom (English)
  • 17 oktober 2024 > Amsterdam (English)

Advanced Trade Marketing (2-daagse)

  • 17 en 18 april, 14 en 15 november 2024 > Zeist

Schrijf hier in