Cursus Marktanalyse voor de Groenten- en Fruitsector

Vanuit handelsbedrijven en telersverenigingen in groenten en fruit bestaat er steeds meer behoefte aan kennis over het nut en de toepassing van marktcijfers. Branche-organisatie GroentenFruit Huis stelt voor haar leden marktinformatie beschikbaar met als doel de kansen op de markt te vergroten.

De cursus gaat in op de volgende kernvragen: Hoe kun je marktcijfers omzetten in waardevolle inzichten? Welke informatie heb je als leverancier nodig om een goede gesprekspartner voor de retailer te zijn?

De cursus is onafhankelijk van marktdata-aanbieders en hun eventuele software en gaat vooral in op de toepassingsmogelijkheden binnen de commerciële operatie van bedrijven.

Om de cursus maximaal toepasbaar te maken, wordt expliciet aandacht besteed aan cijfers over groenten en fruit.

Er zal worden gekeken naar de beschikbaarheid en het gebruik van marktcijfers. En dan vooral naar de vertaling van die cijfers naar waardevolle inzichten en adviezen. Ondersteund door vele voorbeelden uit de praktijk/best cases.  Waarna steeds per onderwerp besproken kan worden wat van belang is voor bedrijven uit de groenten- en fruitsector. Wat zijn de mogelijkheden met data van bijvoorbeeld IRI/Nielsen/GfK/IGD/CBS?

De marktinformatie die GroentenFruit Huis momenteel beschikbaar stelt aan haar leden, zal voor een deel ook worden meegenomen in de cursus.

Leer om beschikbare marktcijfers te lezen, te begrijpen en te vertalen naar waardevolle inzichten die gebruikt kunnen worden bij de eigen, dagelijkse werkzaamheden.

Voor meer info: zie ook GF groothandelsfonds.

Voor wie bestemd?

Commerciële managers en medewerkers die marktcijfers moeten verzamelen, lezen, begrijpen en vertalen naar waardevolle inzichten en adviezen. Bijvoorbeeld marktonderzoekers, business analisten, Accountmanagers, Sales managers, (assistent) Trade marketeers, Category managers, Brand managers, Commercieel of Algemeen directeur.

Wat leert u?

  • U krijgt antwoord op de volgende  vragen:
    • Welke bronnen zijn er en wat zijn de verschillen en mogelijkheden  (o.a. IRI/Nielsen/GfK/IGD/CBS/Google)?
    • Wat betekenen de gebruikte marktfeiten? En wanneer welke feiten gebruiken (distributie, rotatie, liftfactor, etc.)?
    • Hoe bepaal ik de inhoud van mijn dashboard voor standaardrapportage?
    • Hoe kan ik de marktdata gebruiken in mijn accountplan/-gesprek?

    Deze cursus is onafhankelijk van dataleveranciers en hun softwarepakketten.

Programma

  • Bronnen
  •      beschikbaarheid
  •      verschillen
  • Categorie analyse
  • Assortiments analyse
  • Prijs analyse
  • Promotie analyse
  • Account- en Distributie analyse
  • Formule analyse
  • Actuele marktcijfers

Investering

€ 125,-* per deelnemer, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief 21% BTW, indien aangesloten bij het GF-groothandelsfonds.

* vanuit FMCG Opleidingen wordt € 250,- per deelnemer in rekening gebracht; na afloop is 50% subsidie te verkrijgen bij het GF groothandelsfonds. Voor meer info: zie GF groothandelsfonds.

€ 250,- per deelnemer, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief 21% BTW, indien níet aangesloten bij het GF-groothandelsfonds.

De cursus gaat van start bij een deelname van minimaal 6 deelnemers.

Cursus data

Deze intensieve middag zal plaatsvinden op:

  • woensdag 10 april 2019 (wk 15)  12.00 – 17.00 uur
  • donderdag 28 november 2019 (wk 48)  12.00 – 17.00  uur

Locatie

GroentenFruit Huis

Louis Pasteurlaan 6

2719 EE  Zoetermeer

Schrijf hier in

5 + 2 = ?