Cursus Category Management voor Online Retail

Leer hoe succesvolle retailers het assortiment in hun webshop managen en hoe zij de online shopper benaderen. Hiervoor is het Category Management-model ontwikkeld. Iets wat de grote retailers al vele jaren gebruiken in hun ‘stenen’ winkels, maar nu ook in hun webwinkel.

Zij starten met het onderzoeken en begrijpen van de shopper (o.a. category decision tree), om daar vervolgens het assortimentsaanbod, de prijzen en promoties en de navigatie en presentatie op af te stemmen. Wat leidt tot hogere verkopen en een betere marge en imago.

Voor wie bestemd?

Bijvoorbeeld inkopers, category managers, marketing/productmanagers, sales/accountmanagers en E-commerce managers van:

  • pure players,
  • omni-channel-retailers
  • multi-channel-retailers
  • en toeleveranciers

in de Food en Non-Food sector (B2B, DHZ, tuin, dier, warenhuis, apotheek, drogisterij, elektronica, speelgoed, travel, sport, etc.).

Wat leert u?

U krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe positionering en target shopper vaststellen?
  • Wat is het nut van category management bij een webshop?
  • Hoe kan category management effectief ingezet worden om omzet, winst en imago van de webshop te verhogen?
  • Wie is de online shopper?
  • De noodzaak van het kennen en toepassen van category decision tree.
  • Hoe kunnen het assortiment, de prijzen en de aanbiedingen afgestemd worden op de shopper?
  • Hoe werkt navigatie en presentatie het beste?
  • Hoe kan onderscheid gecreëerd worden versus andere webshops/retailers?
  • Hoe kunnen retailer en leverancier samenwerken om de webshop-omzet  te laten groeien?

Er wordt geen aandacht besteed aan technische aspecten als vindbaarheid van de webshop en betaalmethodes.

Deze cursus kan ook ‘in-company’ verzorgd worden.

Programma

  • Webshop
    • positionering
    • target shopper
    • decision tree
  • Category Management
    • proces / stappenplan
    • toepassing
  • Tactieken
    • opbouw categorie-assortiment
    • pricing en promoties
    • navigatie en presentatie
  • Samenwerking tussen retailer en toeleverancier

De cursus omvat vele praktijkvoorbeelden, verkregen uit jarenlange kennis en ervaring bij en met vele (online) retailers, groothandels en leveranciers (Food en Non-Food).

Investering

€ 795,- per persoon, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief BTW.

Cursus data

Deze intensieve dag staat gepland voor:

  • 22 september 2022 (wk 38)
  • 15 december 2022 (wk 50)

Locatie

Utrecht

Schrijf hier in

1 + 5 = ?