Masteropleiding Category Management

Met deze opleiding brengt u uw strategisch en tactisch inzicht en bekwaamheden in category management naar een hoger niveau. Door middel van kennis, vaardigheden en gedrag. Leer werken met standaard modellen om de categorie optimaal te beheren en te laten groeien. Waarbij de shopper van de winkelformule centraal wordt gezet. Met als doel het rendement van retailer en leverancier te verbeteren.

“De opleiding heeft een juiste balans tussen theoretisch kader en praktische toepasbaarheid. De kleine groep studenten gaf voldoende ruimte voor specifieke vraagstukken uit het vakgebied.”  Ron van der Lugt, Int. Trade & Retail Manager bij Looye kwekers

“Zeer leuk en leerzaam. Om het uiterste uit je categorieën te halen!” Daniël van Schayik, assistent Category Manager bij Hoogvliet

“Een verdieping in Retail.”  Vincent van Tol, Retail Account Manager bij Chrysal

“Een prima combinatie van theorie en praktijk.  Toepasbare onderwerpen in een mooi programma, die één op één te vertalen zijn naar mijn werk.” Leonie Boog, accountmanager Foodservice bij Dawn Foods

Voor wie bestemd?

Deze Masteropleiding Category Management is uitstekend geschikt voor (junior / assistent) category managers, inkopers en marketeers bij retailers.

Aan leverancierszijde is deze opleiding zeer geschikt voor (junior / assistent) product / brandmanagers, account / salesmanagers, trade marketeers en new business managers.

Toelating:

  • HBO- of WO-diploma met werkervaring bij retail / groothandel / leverancier.
  • of MBO-diploma (niveau 4) met minimaal 3 jaar werkervaring in de FMCG – of retailbranche.

Wat leert u?

  • U krijgt antwoord op o.a. de volgende vragen:
    • Waarom is CM het hart van een goede winkelformule?
    • Inzicht in alle standaardmodellen m.b.t. CM
    • Hoe kan assortimentsmanagement effectief georganiseerd worden?
    • Welke informatie heeft een inkoper en/of category manager nodig?
    • Toepassing van CM binnen online / omnichannel.
    • Wat is de betekenis van categorierollen in de praktijk?
    • Hoe maak je als retailer een categorieplan en hoe kan een leverancier daaraan bijdragen?
    • Hoe ontwikkel je een categorievisie?
    • Hoe vertaal je die categorievisie naar de winkelvloer (schappenplannen, opleiding, etc.)?
    • Wat is het nut van shopper marketing en hoe kan dit worden ingezet.

    Succesvol gebruik van eigen persoonlijkheid in de samenwerking, d.m.v. individuele drijfverenanalyse met kleurenprofiel (Profile Dynamics).

Er wordt gewerkt aan Kennis, Vaardigheden en Gedrag. Door middel van:

  • colleges en gastsprekers
  • workshops
  • winkelbezoeken
  • excursies, o.a. naar distributiecentrum
  • persoonlijk analyse met ‘kleuren’profiel (a.d.h.v. test)

Programma

Blok 1: Strategisch Category Management

  • Inleiding in Category Management
  • Retailmarketing
  • Retail verhoudingen
  • Formulemanagement
  • Shopper marketing
  • Trends (maatschappij en consument)

Blok 2: Tactisch Category Management

  • CM 8-stappen-model
  • Assortimentsmanagement
  • Prijsmanagement
  • Promotiemanagement
  • Schapmanagement
  • Personeelsmanagement

Blok 3: Samenwerking in de keten en Categorie Plan

  • Samenwerking leverancier-retailer
  • Inzicht in persoonlijke drijfveren met kleurenprofiel
  • Supply chain management
  • Accountmanagement
  • Trade marketing
  • Bouwen aan categorie- en schapvisie
  • Individuele opdracht: eigen categorieplan

Investering

De totaalinvestering voor deze 9-daagse opleiding bedraagt € 5.950,- per persoon, excl. BTW.

Dit bedrag is inclusief:

  • studieboek en naslagwerk
  • lunches op alle opleidingsdagen
  • hotelarrangement (diner, overnachging, ontbijt) bij de 2 tweedaagse sessies
  • reis naar Duitsland v.v.
  • persoonlijke drijfverenanalyse met kleurenprofiel (a.d.h.v. persoonlijke test)
  • bezoek aan de nieuwste blurring- en foodconcepten in Amsterdam, Venlo en Düsseldorf
  • bezoek aan eye catching non-food winkels (warenhuis, drogmetica, kleding, tuin en dier, etc,)
  • bezoek aan winkels in branches van de deelnemers (bijv. horecagroothandel, bloemen en planten)

Studieboek en certificering

Studieboek:

  • Handboek Category Management, J-W. Grievink e.a.
  • Syllabus van elk blok

Certificering:

U ontvangt een certificaat Master Category Management van FMCG Opleidingen.

Opleidingsdagen

Blok 1                  2019 jan/feb

  • dag 1          25 januari  Utrecht
  • dag 2 & 3   Amsterdam (incl. overnachting)

Blok 2                  2019 mrt-juni

  • dag 4           Utrecht
  • dag 5 & 6    Venlo en Duitsland (incl. overnachting)
  • dag 7           Utrecht

Blok 3                 2019 sept/okt

  • dag 8          Utrecht of Barendrecht
  • dag 9          Utrecht of Barendrecht

De lesdagen zijn altijd op vrijdag. Er zijn 2 tweedaagse sessies; dan altijd op donderdag en vrijdag.

Locatie

Utrecht, Amsterdam, Venlo, Duitsland, Barendrecht

Schrijf hier in voor de Masteropleiding Category Management

3 + 1 = ?