Basisprincipes van Category management
Category Management is te definiëren als: het beheren, optimaliseren en ontwikkelen van een categorie uitgaande van de shopper en van de doelstellingen van de retailer.
Op basis van category management-principes kunnen retailers en leveranciers betere beslissingen nemen over de productmix, prijsstelling, promoties en presentatie van producten in een bepaalde (sub)categorie.
Category management gaat dus verder dan alleen maar het plaatsen van producten op een plank. Het omvat een diepgaande analyse van de categorie, inclusief concurrentie, shoppergedrag, relatie met maatschappelijke trends, seizoensinvloeden en andere factoren.
Op basis van deze analyse kunnen dan strategische beslissingen genomen worden over het assortiment, de prijzen, de promoties en de presentatie om zodoende de omzet, de winstgevendheid en/of het imago van de categorie te verhogen.
Zowel retailers als leveranciers kunnen dit toepassen; bij voorkeur sámen om een maximaal effect te verkrijgen. In die zin is het ook bevorderlijk voor een betere handelsrelatie in de keten.
Kortom, category management-principes bieden een gestructureerde aanpak voor het verbeteren van de prestaties van een productcategorie en het opbouwen van langdurige relaties tussen leveranciers, retailers en shoppers.
Klik hier voor onze cursussen Category Management: Category Management – FMCG Opleidingen