De marktaandelen van supermarkten in 2016 zijn bekend.

Opnieuw is Lidl de grote winnaar in 2016 in termen van absolute groei. Het marktaandeel bedraagt gemiddeld over het hele jaar 2016 10,3 %; een stijging van 3 % ten opzichte van het jaar ervoor. Deze groei wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal winkels; een grotere klantenkring / meer bezoekers en meer openingsuren.

Tegenhanger Aldi kent in 2016 juist de grootste absolute daling. Het aandeel is op 7,0 % uitgekomen. Een daling van ruim 4 % ten opzicht van 2015. Het aantal winkels bleef gelijk. De opname van een flink aantal A-merken heeft tot nu toe niet bijgedragen aan een grotere koopstroom. De uitrol van de nieuwe formule is hard nodig om het tij te keren.

Andere groeiers in de markt zijn:

  • Albert Heijn (blijft gestaag groeien)
  • Deen
  • Coop

Deen en Coop zijn lid van inkoopvereniging Superunie. Omdat het marktaandeel van Superunie als geheel vrijwel gelijk is gebleven, betekent dit dat enkele ándere leden ondermaats presteren. In ieder geval Dirk en Dekamarkt behoren hiertoe. Ondanks dat zij flink meer winkels hebben geopend. Ook Emte en Spar hebben het moeilijk.

Jumbo, Plus, Hoogvliet, Linders en Poiesz zijn nagenoeg onveranderd, zowel in marktaandeel als in aantal winkels.

Bron: Nielsen

De marktaandelen van de supermarkten in 2015 in Nederland zijn bekend!

Het marktaandeel van Plus is in 2015 gegroeid met 5.1% . Dit komt o.a. door openig van 7 nieuwe winkels, maar vooral ook door een goede autonome groei van de winkels (waarbij inmiddels veel winkels zijn omgebouwd naar het Briljant-concept). De groei van Lidl is nog altijd erg goed (+3.1%), maar duidelijk minder dan voorgaande jaren. De groei kwam voornamelijk uit de 16 extra vestigingsplaatsen (+4.1%).  AH groeide  in marktaandeel 2.6% in 2015 en in aantal winkels 1,8%, naar 950 winkels.

Op basis van procentuele omzetgroei is Plus dus de winnaar van 2015.

Hieronder ziet u de belangrijkste cijfers van Nielsen en IRI. Als hierover vragen zijn, neem gerust contact met ons op. Wilt u zelf dergelijke cijfers beter inzetten / gebruiken, volg dan onze Cursus Analyse, met als doel: hoe kom ik tot waardevolle inzichten vanuit marktdata? Leer om beschikbare marktcijfers te lezen, te begrijpen en te vertalen naar waardevolle inzichten die u kunt gebruiken bij uw eigen dagelijkse werkzaamheden.