Cursus Marktanalyse voor de Groente- en Fruitsector

Vanuit handelsbedrijven en telersverenigingen in groente en fruit bestaat er steeds meer behoefte aan kennis over het nut en de toepassing van marktcijfers. Branche-organisatie GroentenFruit Huis stelt voor haar leden marktinformatie beschikbaar met als doel de kansen op de markt te vergroten.

De cursus gaat in op de volgende kernvragen: Hoe kun je marktcijfers omzetten in waardevolle inzichten? Welke informatie heb je als leverancier nodig om een goede gesprekspartner voor de retailer te zijn?

De cursus is onafhankelijk van marktdata-aanbieders en hun eventuele software en gaat vooral in op de toepassingsmogelijkheden binnen de commerciële operatie van bedrijven.

Om de cursus maximaal toepasbaar te maken, wordt expliciet aandacht besteed aan cijfers over aardappelen, groente en fruit.

Er zal worden gekeken naar de beschikbaarheid en het gebruik van marktcijfers. En dan vooral naar de vertaling van die cijfers naar waardevolle inzichten en adviezen. Ondersteund door vele voorbeelden uit de praktijk/best cases. Waarna steeds per onderwerp besproken kan worden wat van belang is voor bedrijven uit de aardappelen, groente- en fruitsector. Wat zijn de mogelijkheden met data van bijvoorbeeld IRI/NielsenIQ/GfK/IGD/CBS?

De marktinformatie die GroentenFruit Huis momenteel beschikbaar stelt aan haar leden, zal voor een deel ook worden meegenomen in de cursus. Op grond hiervan is deelname alleen mogelijk voor medewerkers van Nederlandse bedrijven.

Leer om beschikbare marktcijfers te lezen, te begrijpen en te vertalen naar waardevolle inzichten die gebruikt kunnen worden bij de eigen, dagelijkse werkzaamheden.

Voor meer info: zie ook Handel Groeit

Commerciële managers en medewerkers die marktcijfers moeten verzamelen, lezen, begrijpen en vertalen naar waardevolle inzichten en adviezen. Bijvoorbeeld marktonderzoekers, business analisten, Accountmanagers, Sales managers, (assistent) Trade marketeers, Category managers, Brand managers, Commercieel of Algemeen directeur.

  • U krijgt antwoord op de volgende  vragen:
    • Welke bronnen zijn er, wat is de betrouwbaarheid daarvan en wat zijn de verschillen en mogelijkheden (o.a. IRI/Nielsen/GfK/IGD/CBS/Google)?
    • Wat betekenen de gebruikte marktfeiten? En wanneer welke feiten gebruiken (distributie, rotatie, liftfactor, etc.)?
    • Hoe bepaal ik de inhoud van mijn dashboard voor standaardrapportage?
    • Hoe kan ik de marktdata gebruiken in mijn accountplan/-gesprek?

    Deze cursus is onafhankelijk van dataleveranciers en hun softwarepakketten.

  • Bronnen
  •      beschikbaarheid en betrouwbaarheid
  •      verschillen
  • Categorie analyse
  • Assortiments analyse
  • Prijs analyse
  • Promotie analyse
  • Account- en Distributie analyse
  • Formule analyse
  • Actuele marktcijfers

€ 240,-* per deelnemer, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief 21% BTW, indien aangesloten bij “Handel Groeit”.

* vanuit FMCG Opleidingen wordt € 400,- per deelnemer in rekening gebracht; na afloop is 40% subsidie te verkrijgen bij Handel Groeit. Voor meer info: zie Handel Groeit

€ 400,- per deelnemer, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief 21% BTW, indien níet aangesloten bij het “Handel Groeit”.

De cursus gaat van start bij een deelname van minimaal 6 deelnemers.

Deze intensieve middag zal plaatsvinden op:

  • 25 april 2024 (wk 17) 12.00 – 17.00 uur
  • 28 november 2024 (wk 48) 12.00 – 17.00 uur

GroentenFruit Huis

Louis Pasteurlaan 6

2719 EE  Zoetermeer

Schrijf hier in

Dit contactformulier is gedeactiveerd omdat u weigerde de Google reCAPTCHA-service te accepteren die nodig is om alle berichten die door het formulier worden verzonden, te valideren.