Shopper vers schap zuivel drinks

Masteropleiding Category Management

Met deze opleiding brengt u uw strategisch en tactisch inzicht en bekwaamheden in category management naar een hoger niveau. Door middel van kennis, vaardigheden en gedrag. Leer werken met standaard modellen en tools om de categorie optimaal te beheren en te laten groeien. Waarbij er sprake is van een win-win-win situatie voor de shopper, de retailer en de leverancier.


“De opleiding heeft een juiste balans tussen theoretisch kader en praktische toepasbaarheid. De kleine groep studenten gaf voldoende ruimte voor specifieke vraagstukken uit het vakgebied.”  Ron van der Lugt, Int. Trade & Retail Manager bij Looye kwekers

“Zeer leuk en leerzaam. Om het uiterste uit je categorieën te halen!”  Daniël van Schayik, assistent Category Manager bij Hoogvliet

“Een verdieping in Retail.”  Vincent van Tol, Retail Account Manager bij Chrysal

“Een prima combinatie van theorie en praktijk.  Toepasbare onderwerpen in een mooi programma, die één op één te vertalen zijn naar mijn werk.”  Leonie Boog, accountmanager Foodservice bij Dawn Foods


Deelnemers van de category-management-opleiding in de afgelopen 7 jaar van o.a. de volgende bedrijven:

Voor wie bestemd?

Deze Masteropleiding Category Management is uitermate geschikt voor (junior / assistent) category managers, inkopers en marketeers bij retailers.

En aan leverancierszijde voor accountmanagers, trade marketeers, new business managers en marketeers, zowel in een junior- als in een senior-positie.

Toelating:

  • HBO- of WO-diploma met werkervaring bij retailer / groothandel / leverancier
  • of MBO-diploma (niveau 4) met minimaal 3 jaar werkervaring.

Wat leert u?

  • U krijgt antwoord op o.a. de volgende vragen:
    • Waarom is CM het hart van een goede winkelformule?
    • Inzicht in alle standaardmodellen m.b.t. CM.
    • Hoe kan assortimentsmanagement effectief georganiseerd worden?
    • Welke informatie heeft een inkoper en/of category manager nodig?
    • Toepassing van CM binnen e-commerce.
    • Wat is het nut van shopper marketing en hoe kan dit worden ingezet?
    • Wat is de betekenis van categorierollen in de praktijk?
    • Hoe maak je als retailer een categorieplan en hoe kan een leverancier daaraan bijdragen?
    • Hoe ontwikkel je een categorievisie?
    • Hoe vertaal je die categorievisie naar de winkelvloer (schappenplannen), online, klant?

    Succesvol gebruik van eigen persoonlijkheid in de samenwerking, d.m.v. individuele drijfverenanalyse (Profile Dynamics).

Er wordt gewerkt aan Kennis, Vaardigheden en Gedrag. Door middel van:

  • colleges en gastsprekers
  • workshops
  • winkelbezoeken
  • excursies, o.a. naar distributiecentrum
  • persoonlijk analyse met ‘kleuren’profiel (a.d.h.v. test)

Programma

Blok 1: Strategisch Category Management

  • Inleiding in Category Management
  • Retailmarketing
  • Retail verhoudingen
  • Formulemanagement
  • Shopper marketing
  • Trends (maatschappij en consument)

Blok 2: Tactisch Category Management

  • CM 8-stappen-model
  • Assortimentsmanagement
  • Prijsmanagement
  • Promotiemanagement
  • Presentatiemanagement
  • Analysevaardigheden
  • CM in een E-commerce omgeving

Blok 3: Samenwerking in de keten en Categorie Plan

  • Samenwerking leverancier-retailer
  • Inzicht in persoonlijke drijfveren met kleurenprofiel
  • Supply chain management
  • Accountmanagement
  • Trade marketing
  • Bouwen aan categorie- en schapvisie
  • Individuele opdracht: eigen categorieplan

Investering

De totaalinvestering voor deze 9-daagse opleiding bedraagt € 6.950,- per persoon, excl. BTW.

Dit bedrag is inclusief:

  • studieboek en naslagwerk
  • lunches op alle opleidingsdagen
  • hotelarrangement (overnachging en ontbijt) bij de 2 tweedaagse sessies
  • reis naar Duitsland v.v.
  • persoonlijke drijfverenanalyse met kleurenprofiel (a.d.h.v. persoonlijke test)
  • bezoek aan de nieuwste blurring- en foodconcepten in Amsterdam, Venlo en Düsseldorf
  • bezoek aan eye catching non-food winkels (warenhuis, drogmetica, kleding, tuin en dier, etc,)
  • bezoek aan winkels in branches van de deelnemers (bijv. horecagroothandel, bloemen en planten)

Indien u werkzaam bent in de Groente- en Fruitsector en uw organisatie aangesloten is bij Handel Groeit (voorheen het GF Groothandelsfonds), kunt u op bovenstaande prijs € 1.000,- korting krijgen. Vanuit FMCG Opleidingen wordt € 6.950,- in rekening gebracht; na afloop is € 1.000,- subsidie aan te vragen bij Handel Groeit. Voor meer info: zie Handel Groeit.

Studieboek en certificering

Studieboek:

  • Handboek Category Management, J-W. Grievink e.a.
  • Syllabus van elk blok

Certificering:

U ontvangt een certificaat Master Category Management van FMCG Opleidingen.

Opleidingsdagen

Eerstvolgende opleiding start in februari 2023.

Blok 1

  • dag 1            17 februari, Utrecht
  • dag 2 & 3     16 en 17 maart, Amsterdam (incl. overnachting)

Blok 2

  • dag 4            14 april, Utrecht
  • dag 5 & 6     11 en 12 mei, Venlo en Duitsland (incl. overnachting)

Blok 3

  • dag 7            2 juni, Utrecht
  • dag 8            15 september, Utrecht
  • dag 9            13 oktober, Utrecht of regio Rotterdam

De lesdagen zijn altijd op vrijdag. Er zijn 2 tweedaagse sessies; dan bijna altijd op donderdag en vrijdag.

Locatie

Utrecht, Amsterdam-Centrum, Venlo, Duitsland, regio Rotterdam

Hebt u vragen of wilt u overleggen? Bel ons of maak een Teams-afspraak met ons. Ga naar Contact voor onze email en telefoongegevens.

Schrijf hier in voor de Masteropleiding Category Management.

6 + 2 = ?