Leer hoe retailers het assortiment in hun webshop optimaal beheren en hoe zij de online shopper benaderen. Hiervoor is het Category Management-model ontwikkeld. Iets wat de grote retailers al vele jaren gebruiken in hun ‘stenen’ winkels, maar nu ook in hun webwinkel.
Zij starten met het onderzoeken en begrijpen van de shopper (o.a. category decision tree), om daar vervolgens het assortimentsaanbod, de prijzen en promoties en de navigatie en presentatie op af te stemmen. Wat leidt tot hogere verkopen, een betere marge en meer tevreden klanten.
Voor wie bestemd?
Iedereen die een bijdrag levert aan de webshop van een retailer. Bijvoorbeeld E-commerce managers, marketing specialisten, category managers, trade marketeers, sales/accountmanagers van:
- pure players
- omni-channel-retailers
- multi-channel-retailers
- en toeleveranciers
in de Food en Non-Food sector (B2B, DHZ, tuin, dier, warenhuis, apotheek, drogisterij, elektronica, speelgoed, travel, sport, etc.).
Wat leert u?
U krijgt antwoord op de volgende vragen:
- Hoe positionering en target shopper vaststellen?
- Wat is het nut van category management bij online retail?
- Hoe kan category management effectief ingezet worden om omzet, winst en klanttevredenheid van de webshop te verhogen?
- Wie is de online shopper?
- De noodzaak van het kennen en toepassen van de category decision tree.
- Hoe kun je bezoekers converteren naar klanten? Met behulp van de e-commerce formule!
- Hoe kunnen het assortiment, de prijzen en de aanbiedingen afgestemd worden op de shopper?
- Hoe werkt navigatie en presentatie het beste?
- Hoe kan onderscheid gecreëerd worden versus andere webshops/retailers?
- Hoe kunnen retailer en leverancier samenwerken om de webshop-omzet te laten groeien?
Er wordt geen aandacht besteed aan technische aspecten als vindbaarheid van de webshop en betaalmethodes.
Deze cursus kan ook ‘in-company’ verzorgd worden.
Programma
- Webshop formule
- positionering
- target shopper
- decision tree
- Category Management
- proces / stappenplan
- toepassing in een E-commerce omgeving
- Tactieken voor webshop
- opbouw categorie-assortiment (inclusief CDT)
- pricing en promoties
- navigatie en presentatie
- Samenwerking tussen retailer en toeleverancier
De cursus omvat vele praktijkvoorbeelden, verkregen uit jarenlange kennis en ervaring bij en met vele (online) retailers, groothandels en leveranciers (Food en Non-Food).
Investering
€ 850,- per persoon, inclusief lunch en naslagwerk, exclusief BTW.
Cursus data
Deze intensieve dag staat gepland voor:
- 8 november 2024 (wk 45)
- 22 mei 2025 (wk 21)
- 7 november 2025 (wk 45)
Locatie
Utrecht