Category management

Cursus Category Management

Met de cursus Category Management haalt u het maximale uit uw categorie. Leer hoe succesvolle retailers en leveranciers hun business en categorieën managen d.m.v. category management en hoe hun klanten benaderen. Door het ontwikkelen van een eigen categorievisie die aansluit bij de consument en shopper. En natuurlijk ook leidt tot een hogere omzet en winst en/of beter imago.

De cursus is praktisch toepasbaar op sectoren zoals: Food/supermarkten, Foodservice, Convenience, Slijterij, Drogisterij, Doe-Het-Zelf, Tuin, Dier, Consumenten Electronica, Speelgoed, Warenhuizen, Boekhandel, Sport, etc.

Er is een compacte 1-daagse cursus (Successful) waarin alle facetten van Category Management aan bod komen en er is een uitgebreidere 2-daagse cursus (Advanced) waarin ook plaats is voor winkelbezoek, meer workshops, en aandacht voor de eigen categorie en waarbij dieper ingegaan wordt op categorie-segmentatie, categorie-analyse en categorie-tactieken.


Alle 1-daagse cursussen bieden wij nu ook aan als virtual classroom-cursussen indien gewenst. Meer info: Virtual classroom

Voor commerciële managers en medewerkers die willen weten hoe een assortiment het beste aansluit bij de shopper. Bijvoorbeeld inkopers, (assistent/junior) category managers, marketing/brand/productmanagers, sales/accountmanagers, projectmanagers, van leveranciers en retailers in de Food en Non-Food sector (DHZ, tuin, dier, warenhuis, apotheek, drogisterij, elektronica, speelgoed, boekhandel, sport, etc.).

U krijgt antwoord op o.a. de volgende vragen:

  • Wat is het nut van category management?
  • Hoe kan category management effectief georganiseerd worden?
  • Wat is nodig om een goede categorievisie te ontwikkelen?
  • Hoe vertaal je de categorievisie naar de winkelvloer (schappenplan, opleiding, etc.)?
  • Waarom wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van categorierollen en wat betekent dat in de praktijk?
  • Toepassing van CM binnen on-line, omni-channel
  • Wat is het nut van shopper marketing en hoe kan dit ingezet worden?
  • Hoe kunnen retailer en leverancier samenwerken om de categorie te laten groeien?

Extra bij de Advanced cursus (2-daagse)

  • Wat betekent inzet van categorierollen voor de marketing-instrumenten?
  • Uitgebreide behandeling van Categorie-segmentatie, Categorie-analyse en Categorie-tactieken
  • Winkelbezoek
  • Meer workshops

De cursus zal doorspekt zijn met praktijkvoorbeelden, verkregen uit jarenlange kennis en ervaring bij en met vele retailers en leveranciers (uit Food en Non-Food).

Successful Category Management

  • Retail Marketing
  • Formule Management
  • Shopper marketing
  • Category Management
    • proces / stappenplan
    • toepassing (incl. online)
    • gewenste informatie
  • Ontwikkeling categorievisie
  • Vertaling van visie naar winkelvloer
  • Samenwerking tussen retailer en leverancier

Advanced Category Management

Dag 1 (3 dagdelen: 9.30 – 22 uur)

  • Retailing
  • Formule Management
  • Category Management
    • proces /stappenplan
    • toepassing
    • gewenste informatie
  • Winkelbezoek
  • Trends vertalen naar categorie (ook online)

Dag 2 (2 dagdelen: 9 – 17.30 uur)

  • Verdieping
    • Categorie-definitie en -segmentatie
    • Categorie-analyse
    • Categorie-tactieken
  • Ontwikkeling categorievisie
  • Shopper marketing
  • Samenwerking tussen retailer en leverancier
  • Categorieplan

Successful Category Management

€ 850,- per persoon, inclusief het standaardwerk “handboek Category Management”, lunch en naslagwerk, exclusief BTW.

Indien werkzaam in de Groente- en Fruitsector en aangesloten bij Handel Groeit, bedraagt de prijs € 510,- inclusief het standaardwerk “handboek Category Management”, lunch en naslagwerk, exclusief BTW. Vanuit FMCG Opleidingen wordt € 850,- per persoon in rekening gebracht; na afloop is 40% subsidie te verkrijgen bij Handel Groeit. Voor meer info: zie Handel Groeit.

Advanced Category Management

€ 1.850,- per persoon, inclusief het standaardwerk “handboek Category Management”, avondsessie, horeca-arrangement met diner, overnachting en ontbijt, lunches en naslagwerk, exclusief BTW.

Indien werkzaam in de Groente- en Fruitsector en aangesloten bij Handel Groeit bedraagt de prijs € 1.110,- inclusief het standaardwerk “handboek Category Management”, avondsessie, horeca-arrangement met diner, overnachting en ontbijt, lunches en naslagwerk, exclusief BTW. Vanuit FMCG Opleidingen wordt € 1.850,- per persoon in rekening gebracht; na afloop is 40% subsidie te verkrijgen bij Handel Groeit. Voor meer info: zie Handel Groeit.

Successful Category Management

  • 7 november 2024 (wk 45)
  • 6 maart 2025 (wk 10)
  • 20 juni 2025 (wk 25) English, Amsterdam
  • 6 november 2025 (wk 45)

Advanced Category Management

  • 14 en 15 november 2024 (wk 46)
  • 25 en 26 juni 2025 (wk 26)
  • 20 en 21 november 2025 (wk 47)

Successful Category Management

Utrecht, nabij CS, gemakkelijk te bereiken per auto en met openbaar vervoer.

Amsterdam (in English language).

Advanced Category Management

Midden Nederland, provincie Utrecht.

Schrijf hier in