Het is een bijzondere periode waarbij collega’s zo veel mogelijk thuis werken. Mogelijk heb je juist nú tijd om aandacht te geven aan hoe je je samenwerking met je handelspartners kan uitbreiden en verbeteren en groei van je business realiseert. Meld je dan nu aan met je team voor bijvoorbeeld de cursus Trade Marketing! Categorievisie, […]

De Nielsen-marktaandelen van de supermarkten 2019 zijn nu bekend!

De meest opvallende zaken hebben we op een rij gezet:

  • na maar liefst 13 opeenvolgende jaren van groei is het marktaandeel van Lidl tot stilstand gekomen. Zelfs gedaald ten opzicht van vorig jaar. Dit ondanks een groei van 8 winkels oftewel 1,9% uitbreiding.
  • Jumbo groeit stevig door in marktaandeel en in aantal winkels. Vanwege overname en ombouw van een zeer groot aantal Emté-winkels en de Agrimarkt-vestigingen.
  • ook Coop profiteert van de overname van vele Emté-winkels.

Lees meer

Decathlon City Spain

Tot voor kort werd er gedacht ‘hoe groter hoe beter’. De welbekende schaalvergroting. In de afgelopen twee jaar is echter in retailland ook duidelijk een tegengestelde trend waar te nemen. Kleine winkels, meer convenience stores, die niet alle categorieën in huis hebben zoals in de ‘normale’ winkels het geval is. Maar die oplossingen bieden voor […]

Onze Partners

Wij zijn er trots op dat wij officieel partner zijn geworden van: Nielsen, GroentenFruit Huis en GF Groothandelsfonds, InQuality en Innovative Fresh

De Nielsen-marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2018 zijn bekend!

Highlights:
  • Terugval van Albert Heijn. Met name in het eerste halfjaar bleef AH ver achter bij de markt.
  • Opnieuw sterke groei voor Lidl. Maar liefst 0,4%, wat hoog is in deze zeer competitieve markt.
  • Aldi lijkt het dieptepunt voorbij te zijn en heeft nu weer de opgaande lijn te pakken.
  • Door de overname van Emte-winkels door Jumbo en Coop hebben deze twee laatste formules marktaandeel gewonnen. De ombouwoperatie is echter nog in volle gang en de positieve resultaten hiervan moeten nog meer komen.
Lees meer

2019 wordt volgens ons een zeer boeiend jaar voor de retailers en haar toeleveranciers!

De discounters (Lidl, Aldi, Action, Kruidvat, Primark, Hornbach) zullen blijven knallen. Hun opmars zet onverminderd door. Winkelformules die onvoldoende duidelijk kunnen maken aan de consument waarom zij naar hun winkel moeten komen, krijgen het heel moeilijk Lees meer

Omdat we nu actief onze diensten aanbieden aan de Scandinavische markt hebben wij ter voorbereiding daarop Stockholm bezocht. Het aanbod van non-food producten is zonder meer goed. Maar qua levensmiddelen-aanbod is er volgens ons nog een forse verbeterslag mogelijk. Met name in aardappelen, groenten en fruit, in kant-en-klaar maaltijden (zeker in de grote stad) en in mindere mate in zuivel

FMCG OPLEIDINGEN en InQuality (opgericht door o.a. Innovative Fresh en N&S Quality Consultants) bundelen hun krachten in de Nordics.
Beide organisaties gaan nu ook retailers en leveranciers in Scandinavië versterken met kennis over Category Management. Vooral gericht op de aardappelen, groenten en fruit- en bloemen en plantensector.

Wij merken op dat ‘Zelf pakken/tappen’ steeds vaker voorkomt in het winkelbeeld. Hierbij kan de shopper zelf één of meer smaken/soorten/kleuren/vormen kiezen en voor een vastgestelde prijs een zakje, bakje of bekertje vullen.
Zeker in de nieuwste winkels van de diverse supermarktformules is dit een nieuw element. Snoep, aardappelen, hagelslag, vis, tomaatjes, koekjes, noten en ga zo maar door.

‘Zelf pakken/tappen’ roept wel een aantal vragen op.
Verhoogt het de omzet? Is het wel rendabel? Is het wel hygiënisch? Vindt de klant het een aanwinst? Wat betekent het voor schapvullen? Enz.

Bent u al in de nieuwste winkels van deze twee grootste spelers in supermarktland geweest?
Wij wel. En er is veel te zien!
Allereerst de Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn bij Utrecht. Geopend medio mei, op 3500 m², met een assortiment van ruim 20.000 producten. Deze winkel heeft een enorm potentieel, gezien het dichtbevolkte marktgebied rondom met veel huishoudens in de gemiddelde tot hogere sociale klasse.

Grootste blikvanger is de ‘blurring straat’, met vele corners met aanbod voor directe consumptie, zoals grill, mexicaans, pizza, soep en broodjes, vis en sushi. Daarbij is gebruik gemaakt van de La Place-aanpak voor wat betreft bereiding en presentatie.

Verder is er een overdadig aanbod van o.a. groenten en fruit, wijn, speciaalbier, kaas en vleeswaren.

De presentatie van de zelfzorggeneesmiddelen lijkt veel op een apotheek.

De gehele winkel ademt vooral een sfeer van verleiding – terug te vinden in vele categorieën en ook voor kinderen met bijvoorbeeld het M&M zelftap-systeem.

Heel anders is de nieuwste Albert Heijn in Hoofddorp, die model staat voor de nieuwe generatie AH’s. Qua oppervlakte, aanbod en publiek is de winkel representatief voor veel andere, wat grotere, goedlopende AH’s in steden en dorpen. Daardoor is het gemakkelijk uit te rollen naar honderden winkels.

Deze winkel belichaamt heel goed de AH-visie op de toekomst van supermarkten. Hierbij is beleving niet het allerbelangrijkste; wel een realistische focus op gezondheid en informatie en ondersteuning op het gebied van maaltijdbereiding.

Opvallend zijn de vele nette digitale schermen in de winkel: bij actie-eilanden, in het schap, op kopstellingen. Met daarop relevante aanbiedingen, suggesties, informatie, soms hulp aan de shopper middels een touch-screen met selectiemenu. Passend bij de maatschappij van nu en de nabije toekomst.

De ‘mist’ over groenten en fruit is voor Nederland bijzonder. En het meubel waarin alle verse smaakmakers (verse kruiden, uien, pepers, etc.) worden gecombineerd is een topper.

Bij de meeste versgroepen zijn er houtkleurige open koven en/of designelementen toegevoegd. En ook grote sfeerfoto’s. Dit geeft bij elkaar een zeer kwalitatieve, verzorgde en aantrekkelijke indruk.