Bent u al in de nieuwste winkels van deze twee grootste spelers in supermarktland geweest?
Wij wel. En er is veel te zien!
Allereerst de Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn bij Utrecht. Geopend medio mei, op 3500 m², met een assortiment van ruim 20.000 producten. Deze winkel heeft een enorm potentieel, gezien het dichtbevolkte marktgebied rondom met veel huishoudens in de gemiddelde tot hogere sociale klasse.
Grootste blikvanger is de ‘blurring straat’, met vele corners met aanbod voor directe consumptie, zoals grill, mexicaans, pizza, soep en broodjes, vis en sushi. Daarbij is gebruik gemaakt van de La Place-aanpak voor wat betreft bereiding en presentatie.
Verder is er een overdadig aanbod van o.a. groenten en fruit, wijn, speciaalbier, kaas en vleeswaren.
De presentatie van de zelfzorggeneesmiddelen lijkt veel op een apotheek.
De gehele winkel ademt vooral een sfeer van verleiding – terug te vinden in vele categorieën en ook voor kinderen met bijvoorbeeld het M&M zelftap-systeem.
Heel anders is de nieuwste Albert Heijn in Hoofddorp, die model staat voor de nieuwe generatie AH’s. Qua oppervlakte, aanbod en publiek is de winkel representatief voor veel andere, wat grotere, goedlopende AH’s in steden en dorpen. Daardoor is het gemakkelijk uit te rollen naar honderden winkels.
Deze winkel belichaamt heel goed de AH-visie op de toekomst van supermarkten. Hierbij is beleving niet het allerbelangrijkste; wel een realistische focus op gezondheid en informatie en ondersteuning op het gebied van maaltijdbereiding.
Opvallend zijn de vele nette digitale schermen in de winkel: bij actie-eilanden, in het schap, op kopstellingen. Met daarop relevante aanbiedingen, suggesties, informatie, soms hulp aan de shopper middels een touch-screen met selectiemenu. Passend bij de maatschappij van nu en de nabije toekomst.
De ‘mist’ over groenten en fruit is voor Nederland bijzonder. En het meubel waarin alle verse smaakmakers (verse kruiden, uien, pepers, etc.) worden gecombineerd is een topper.
Bij de meeste versgroepen zijn er houtkleurige open koven en/of designelementen toegevoegd. En ook grote sfeerfoto’s. Dit geeft bij elkaar een zeer kwalitatieve, verzorgde en aantrekkelijke indruk.
In retail niet alleen schaalvergroting, maar ook schaalverkleining!
Tot voor kort werd er gedacht ‘hoe groter hoe beter’. De welbekende schaalvergroting. In de afgelopen twee jaar is echter in retailland ook duidelijk een tegengestelde trend waar te nemen. Kleine winkels, meer convenience stores, die niet alle categorieën in huis hebben zoals in de ‘normale’ winkels het geval is. Maar die oplossingen bieden voor […]
Meerwaarde van onze samenwerking
Wij zijn er trots op dat wij officieel partner zijn geworden van: Nielsen, GroentenFruit Huis en GF Groothandelsfonds, InQuality en Innovative Fresh
Marktaandelen supermarkten 2018
De Nielsen-marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2018 zijn bekend!
Highlights:
Lees meer
Vuurwerk in Retailland in 2019!
2019 wordt volgens ons een zeer boeiend jaar voor de retailers en haar toeleveranciers!
De discounters (Lidl, Aldi, Action, Kruidvat, Primark, Hornbach) zullen blijven knallen. Hun opmars zet onverminderd door. Winkelformules die onvoldoende duidelijk kunnen maken aan de consument waarom zij naar hun winkel moeten komen, krijgen het heel moeilijk Lees meer
Speel in op de kansen in Zweden
Omdat we nu actief onze diensten aanbieden aan de Scandinavische markt hebben wij ter voorbereiding daarop Stockholm bezocht. Het aanbod van non-food producten is zonder meer goed. Maar qua levensmiddelen-aanbod is er volgens ons nog een forse verbeterslag mogelijk. Met name in aardappelen, groenten en fruit, in kant-en-klaar maaltijden (zeker in de grote stad) en in mindere mate in zuivel
FMCG Opleidingen goes international
FMCG OPLEIDINGEN en InQuality (opgericht door o.a. Innovative Fresh en N&S Quality Consultants) bundelen hun krachten in de Nordics.
Beide organisaties gaan nu ook retailers en leveranciers in Scandinavië versterken met kennis over Category Management. Vooral gericht op de aardappelen, groenten en fruit- en bloemen en plantensector.
Trend: Zelf pakken/tappen
Wij merken op dat ‘Zelf pakken/tappen’ steeds vaker voorkomt in het winkelbeeld. Hierbij kan de shopper zelf één of meer smaken/soorten/kleuren/vormen kiezen en voor een vastgestelde prijs een zakje, bakje of bekertje vullen.
Zeker in de nieuwste winkels van de diverse supermarktformules is dit een nieuw element. Snoep, aardappelen, hagelslag, vis, tomaatjes, koekjes, noten en ga zo maar door.
‘Zelf pakken/tappen’ roept wel een aantal vragen op.
Verhoogt het de omzet? Is het wel rendabel? Is het wel hygiënisch? Vindt de klant het een aanwinst? Wat betekent het voor schapvullen? Enz.
De nieuwste winkels van AH en Jumbo
Bent u al in de nieuwste winkels van deze twee grootste spelers in supermarktland geweest?
Wij wel. En er is veel te zien!
Allereerst de Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn bij Utrecht. Geopend medio mei, op 3500 m², met een assortiment van ruim 20.000 producten. Deze winkel heeft een enorm potentieel, gezien het dichtbevolkte marktgebied rondom met veel huishoudens in de gemiddelde tot hogere sociale klasse.
Grootste blikvanger is de ‘blurring straat’, met vele corners met aanbod voor directe consumptie, zoals grill, mexicaans, pizza, soep en broodjes, vis en sushi. Daarbij is gebruik gemaakt van de La Place-aanpak voor wat betreft bereiding en presentatie.
Verder is er een overdadig aanbod van o.a. groenten en fruit, wijn, speciaalbier, kaas en vleeswaren.
De presentatie van de zelfzorggeneesmiddelen lijkt veel op een apotheek.
De gehele winkel ademt vooral een sfeer van verleiding – terug te vinden in vele categorieën en ook voor kinderen met bijvoorbeeld het M&M zelftap-systeem.
Heel anders is de nieuwste Albert Heijn in Hoofddorp, die model staat voor de nieuwe generatie AH’s. Qua oppervlakte, aanbod en publiek is de winkel representatief voor veel andere, wat grotere, goedlopende AH’s in steden en dorpen. Daardoor is het gemakkelijk uit te rollen naar honderden winkels.
Deze winkel belichaamt heel goed de AH-visie op de toekomst van supermarkten. Hierbij is beleving niet het allerbelangrijkste; wel een realistische focus op gezondheid en informatie en ondersteuning op het gebied van maaltijdbereiding.
Opvallend zijn de vele nette digitale schermen in de winkel: bij actie-eilanden, in het schap, op kopstellingen. Met daarop relevante aanbiedingen, suggesties, informatie, soms hulp aan de shopper middels een touch-screen met selectiemenu. Passend bij de maatschappij van nu en de nabije toekomst.
De ‘mist’ over groenten en fruit is voor Nederland bijzonder. En het meubel waarin alle verse smaakmakers (verse kruiden, uien, pepers, etc.) worden gecombineerd is een topper.
Bij de meeste versgroepen zijn er houtkleurige open koven en/of designelementen toegevoegd. En ook grote sfeerfoto’s. Dit geeft bij elkaar een zeer kwalitatieve, verzorgde en aantrekkelijke indruk.
EDEKA Zurheide Crown in Düsseldorf
Wij hebben onlangs een bezoek gebracht aan Edeka Zurheide Crown in Düsseldorf. Dit is het nieuwe paradepaardje van de Edeka Zurheide groep. De winkel is sinds maart open.
Zeer de moeite waard om te zien!
De hele opzet van de winkel is soortgelijk aan een warenhuis; op een oppervlakte van bijna 10.000 m2 en met een assortiment van 65.000 artikelen. Maar ook qua layout en sfeer met speelse eilanden, hoeken, prachtige schapmeubels en service-balies met ruime paden, prettige verlichting en sfeervolle presentaties. Afgewisseld met een champagnebar, premium beef bar, vegetarisch restaurant en andere mogelijkheden om te eten en te drinken. Gastronomie speelt een belangrijke rol.
Bij de diverse ingangen van het pand stuit men direct op een sap en smoothie bar of een patisserie. Genietcategorieën die de klant naar binnen moeten lokken.
Opvallend is de zgn. “Bio Zentrale” een flink deel van de winkel met vele biologische artikelen. Ook zijn er enkele in het oog springende presentaties, vooral in zoetwaren, bijv. van Lindt, Ferrero en Haribo.
De diepvries is zeer bijzonder, met de zwart metalen vrieskasten en de blauwe verlichting daaronder en daarboven. Stijlvol in plaats van een ‘kille’ presentatie.
Een andere topafdeling is het gedeelte met wijnen, sterke dranken en champagnes. Kleurrijk gepresenteerd op prachtig meubilair met mooi hanglampen.
Nogmaals, zeer de moeite waard en net over de grens!
Druk op “Lees meer” voor foto’s en een prachtige video.
PLUS is de winnaar van 2017
De onlangs vrijgegeven Nielsen-marktaandelen laten zien dat PLUS in 2017 de grootste winnaar in procentuele groei is. Gevolgd door achtereenvolgens Dirk en Lidl. Als men dan ook nog kijkt naar de verandering in winkelaantallen levert PLUS wederom de beste prestatie, gevolgd door Lidl en dan Dirk.
In absolute groei scoren Albert Heijn en Jumbo als beste; beiden met 0,3 procentpunt extra marktaandeel ten opzichte van het voorgaande jaar.
Voor wat betreft de ontwikkeling van Albert Heijn spreken Nielsen en IRI elkaar tegen. Nielsen ziet een groei en IRI juist een daling van AH!
Dit komt o.a. door een andere methode van meten. Nielsen meet ALDI nauwkeuriger dan IRI. De ontwikkeling van ALDI is flink negatief; vandaar dat alle andere marktpartijen bij Nielsen een positievere groei laten zien dan bij IRI. Ook de marktdefinitie van Nielsen en IRI verschilt; met name de registratie van online-verkopen. Meer hierover wordt behandeld in onze cursus Marktanalyse.
Evenals vorige jaren is ALDI de grootste verliezer, zowel procentueel als absoluut. Zeer onlangs is in de ons omringende landen (Duitsland en andere EU-landen) de dalende trend voor ALDI gestopt en omgezet in een stijgende lijn. Vooral veroorzaakt door een upgrade van de winkeluitstraling en meer nadruk op AGF. Over een jaar zullen wij weten of dit ook in Nederland een kentering teweeg brengt.