Inkoopallianties zoals AMS, EMD, en Epic Partners versterken de onderhandelingspositie van Europese supermarkten door gezamenlijke inkoop. Dit leidt tot betere voorwaarden met multinationale fabrikanten en lagere prijzen voor consumenten . De samenwerking zorgt echter ook voor meer conflicten en boycots tussen supermarkten en leveranciers

Inkoopallianties zijn samenwerkingsverbanden tussen retailers die gezamenlijk onderhandelen met leveranciers om betere voorwaarden te verkrijgen. Dit versterkt hun onderhandelingspositie en helpt schaalvoordelen te realiseren. Enkele belangrijke inkoopallianties in Europa zijn AMS, EMD, EURELEC Trading, Everest, AgeCore SA, COOPERNIC, Epic Partners en Vasco International Trading.
De vorming van inkoopallianties heeft geleid tot verharding van de onderhandelingen tussen supermarkten en producenten, wat soms resulteert in boycots en juridische geschillen.

MARKTAANDELEN SUPERMARKTEN 2024 NL Een belangrijk gegeven in de wijziging van de marktverhoudingen is de wettelijke stop op de tabaksverkopen in de supermarkt per 1 juli 2024. De totale tabaksverkopen in het supermarktkanaal bedroeg in de afgelopen jaren bijna 2 miljard euro per jaar oftewel 4 tot 4,5% van de totaalomzet. Deze omzet is nu […]

Waarom boodschappen duurder zijn in Nederland vergeleken met andere EU-landen. De Consumentenbond heeft de prijzen van tweehonderd producten in Nederland onderzocht en vergeleken met die in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje. Sinds de hoge inflatie die in de zomer van 2021 begon, zijn nabijgelegen landen goedkoper dan Nederland. Voor die tijd waren […]

FMCG Opleidingen is nu partner van de BioAcademy Met trots vermelden wij dat wij partner zijn geworden van de BioAcademy, het kennisplatform van de biologische sector. Onze nationale overheid heeft de ambitie om 15% van het landbouwoppervlak te gebruiken voor biologische landbouw (in 2023: 4,5%).

NielsenIQ heeft de marktaandelen in de supermarkt-branche voor 2023 gepubliceerd. De totale markt groeide stevig! De 50 miljard euro omzetgrens is nu doorbroken. Niet omdat er meer gekocht is (het volume is gedaald met bijna 3%), maar vanwege de nog steeds voortdurende prijsstijgingen in de sector. Lees meer

Ken jij je prijsdrempels? Een flink aantal categorieën binnen de supermarkten staat onder druk qua volume. Toch blijven de omzetten wél op peil of groeien zelfs, door de sterke prijsstijgingen. Het lijkt er echter op dat bij díe groepen waar prijsstijgingen hoger zijn dan het gemiddelde in het afgelopen jaar (bijna 12 %) dit flink […]

Verdere groei van PL is niet verstandig. Kansen voor Fancy label/C-merk. Het omzetaandeel van Private Label (PL) is in de afgelopen 2 jaren gestegen met 9% tot een niveau van 45,7%* Om tegemoet te komen aan de lagere koopkracht van de consument, focussen de meeste full-service retailers zich meer op budget-aanbiedingen en Private Label-assortiment. Ook om […]

NielsenIQ en IRI hebben de marktaandelen in de supermarkt-branche voor 2022 gepubliceerd. De totale markt groeide met 3%. Het verkochte volume daalde flink (door afvloeiing naar horeca en door minder verkopen door hoge prijzen), maar dit werd meer dan gecompenseerd door extreme prijsstijgingen.

Lees meer

Hoe gaat de consument reageren op de inflatie? Jarenlang schommelde de inflatie zo rond de 2%. Exact een jaar geleden – september 2021 – bedroeg deze nog 2,7%. Nu is de consumentenprijsindex grofweg verviervoudigd: meer dan 10%! Hoe zal de consument/shopper gaan reageren voor wat betreft de regelmatige aankopen voor het huishouden?