MARKTAANDELEN SUPERMARKTEN 2024 NL
Een belangrijk gegeven in de wijziging van de marktverhoudingen is de wettelijke stop op de tabaksverkopen in de supermarkt per 1 juli 2024. De totale tabaksverkopen in het supermarktkanaal bedroeg in de afgelopen jaren bijna 2 miljard euro per jaar oftewel 4 tot 4,5% van de totaalomzet. Deze omzet is nu geheel weggevallen. Sommige spelers hadden geen (Aldi, Lidl) tot weinig (Albert Heijn) tabaksverkopen; anderen (Spar, Plus, Jumbo) hadden juist een groter aandeel dan gemiddeld. Dit vindt zijn weerslag in de gewijzigde marktaandelen.
Een tweede oorzaak voor de veranderingen in de marktaandelen is het feit dat NielsenIQ én Circana in 2024 medewerking verkregen van Lidl en daarmee ‘hardere’ omzetgegens. Het aandeel van Lidl in de afgelopen jaren was blijkbaar hoger dan eerder ingeschat. Dit heeft geleid tot een correctie van de marktaandelen 2023: Lidl had feitelijk een hoger marktaandeel en daarmee de andere spelers een lager marktaandeel.
Een derde oorzaak is de ontwikkeling van enkele spelers; sommigen ‘doen het gewoon goed’:Albert Heijn, die ruim 60 winkels van Linders aan zich wist te binden en daarnaast bijna 10% van haar omzet via online registreerde.
Dirk en Vomar die sterk inzetten op discountprijzen voor de A-merken (de zgn. brand-discounters) en daarmee succesvol zijn in de huidige tijdsgeest.
Vermeldenswaard is nog het feit dat Circana nu voor het eerst ook Picnic in kaart brengt. Het marktaandeel is bijna 2% van het totaal; vergelijkbaar met een speler als Hoogvliet!
Het online-aandeel binnen het supermarktkanaal bedraagt plm. 7,4% van het totaal en is groeiend. Met name Picnic, Albert Heijn en Jumbo dragen hier aan bij.
Alle gemeten en berekende marktaandelen, winkelaantallen en e-commerce-cijfers zijn op onze website te bekijken en gratis in Excel te downloaden, inclusief ruim 15 jaar historie.
Dat kan hier: Marktaandelen Food NL incl. E-com en HD
Als je vragen hebt, aarzel dan niet om ons te bellen of te mailen.