Marktaandelen supermarkten NL 2023
NielsenIQ heeft de marktaandelen in de supermarkt-branche voor 2023 gepubliceerd. De totale markt groeide stevig! De 50 miljard euro omzetgrens is nu doorbroken. Niet omdat er meer gekocht is (het volume is gedaald met bijna 3%), maar vanwege de nog steeds voortdurende prijsstijgingen in de sector.
Goed nieuws dus voor elke supermarktketen. Allen zijn gestegen in omzet t.o.v. het voorgaande jaar. De één meer dan de ander. Dat vertaalt zich in het marktaandeel. Met name AH en een aantal branddiscounters binnen Superunie zijn harder dan de markt gegroeid en hebben dus aandeel gewonnen.
Toch zegt ‘marktaandeel’ niet alles. Wij adviseren om ook het volgende te doen:
- Download onze gratis Excel sheet.
- kijk naar de mutatie in het aantal winkels. Is de groei soms veroorzaakt door overname van winkels van andere formules? Wat is de autonome ontwikkeling? (kijk naar tabblad Winkel#)
- deel de omzet (exclusief online!) door het aantal winkels. Dat resulteert in de gemiddelde winkelomzet. Dit levert grote verschillen op tussen de diverse formules. (kijk naar tabblad Omzet per winkel 2023)
- bedenk dat het gaat om nationale cijfers. Met name regionale spelers (met dus een nationaal laag marktaandeel) kunnen wel degelijk een zeer krachtige partij zijn in hun eigen marktgebied (provincies).
- marktaandeel en omzet zijn maar één kant van de medaille. Winstgevendheid is de andere. En dan kan een formule met een dalend marktaandeel toch een hogere winst halen
Alle gemeten en berekende marktaandelen, winkelaantallen en e-commerce-cijfers, inclusief ruim 15 jaar historie, Ga naar Marktaandelen Food NL incl. E-com en HD (gratis te downloaden Excel-sheet).
Meer kennis voor en over retailers en formules bieden wij aan in ons cursusprogramma.
Als u vragen hebt, aarzel dan niet om ons te bellen of te mailen.