Ken jij je prijsdrempels?
Een flink aantal categorieën binnen de supermarkten staat onder druk qua volume. Toch blijven de omzetten wél op peil of groeien zelfs, door de sterke prijsstijgingen.
Het lijkt er echter op dat bij díe groepen waar prijsstijgingen hoger zijn dan het gemiddelde in het afgelopen jaar (bijna 12 %) dit flink negatieve impact heeft op het volume van die groep. Mogelijk ervaart de shopper dat de prijzen wel erg hoog zijn en besluit dan om minder of helemaal niet meer te kopen. Blijkbaar wordt er een prijsdrempel overschreden. Dit geldt bij uitstek bij categorieën waar sprake is van een hoog aankoopbedrag. Voorbeelden: verse vis, vers vlees, vleeswaren, maaltijdcomponenten, toiletpapier.
Bij een aantal categorieën waar de gemiddelde waarde van de artikelen laag is, worden hoger dan gemiddelde prijsindexcijfers wél geaccepteerd. Voorbeelden: chips, koeken, snoep. Hier zien we zelfs een groei in volume.
Natuurlijk starten met een goede analyse van de categorie op basis van marktfeiten.
En dan:
Ontwikkel mogelijkheden om het prijsniveau te verlagen, althans in de ogen van de shoppers. Bied en promoot goedkopere alternatieven binnen de categorie. Een voorbeeld hierbij zijn volumevoordeel-aanbiedingen.
Daarnaast is rationalisatie van het assortiment aan te bevelen. Waarbij met name kritisch gekeken kan worden naar:
- doublures (er zijn mogelijk teveel vergelijkbare artikelen met vergelijkbare claims)
- de toegevoegde waarde van premium producten met bijbehorende hoge prijzen. Zeker deze artikelen zijn medeverantwoordelijk voor de negatieve prijsperceptie. Normaliter vervullen deze typen producten een goede rol in de upgrading van een categorie; echter in deze tijden van (lichte) recessie is deze functie tijdelijk minder aan de orde.
Screening van het assortiment, beïnvloeding van de prijsperceptie, het maken van scherpe promotiekeuzes zijn belangrijker dan ooit. Dit geeft veel impact en dat maakt het vak van category management en trade marketing zo boeiend!
Verbeter je kennis en kunde door middel van onze praktische cursussen op deze onderwerpen. En natuurlijk kunnen wij je hierbij helpen. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.