Marktaandelen supermarkten NL 2022

NielsenIQ en IRI hebben de marktaandelen in de supermarkt-branche voor 2022 gepubliceerd. De totale markt groeide met 3%. Het verkochte volume daalde flink (door afvloeiing naar horeca en door minder verkopen door hoge prijzen), maar dit werd meer dan gecompenseerd door extreme prijsstijgingen.

AH, SU, Jumbo, Lild en Aldi Marktaandelen

AH, SU, Jumbo, Lild en Aldi Marktaandelen

Meest opvallend is dat de spelers die in de afgelopen 15 jaar bejubeld werden om hun groei en performance – Lidl en Jumbo – nu aandeel verliezen. In 2020 en 2021 was hun groei overigens al tot stilstand gekomen.
Daarentegen laat Aldi nu juist voor het eerst duidelijk een opgaande beweging zien. Met een gelijkblijvend aantal winkels. Veel winkels zijn en worden gemoderniseerd.

Andere opvallende zaken:

  • De Noord-Hollandse formule Deen is in de zomer van 2021 verkocht aan AH, Vomar en Dekamarkt. De ombouw naar deze nieuwe formules heeft vooral in 2022 plaatsgevonden, waardoor alle drie partijen flink in omzet en marktaandeel zijn gegroeid. AH en Dekamarkt hebben hun marktaandeel vrijgegeven; Vomar niet, maar het kan niet anders dan dat het aandeel flink gegroeid is.
  • PLUS en COOP samen zijn gedaald. PLUS zit midden in een enorme ombouwoperatie van COOP naar PLUS.
  • De intrede van Linders in de AH-formule is in 2022 nog niet meegenomen. In 2023 zal het marktaandeel van AH daarom weer flink verder groeien (met plm. 1 procentpunt).

Alle gemeten en berekende marktaandelen, winkelaantallen en ecommerce-cijfers, inclusief ruim 15 jaar historie, staan op  de pagina Marktaandelen Supermarkten incl. E-com en HD  onze website. Deze Excel sheet is gratis te downloaden.

Als u vragen hebt, aarzel dan niet om ons te bellen of te mailen.