Hoe gaat de consument reageren op de inflatie?

Jarenlang schommelde de inflatie zo rond de 2%. Exact een jaar geleden – september 2021 – bedroeg deze nog 2,7%. Nu is de consumentenprijsindex grofweg verviervoudigd: meer dan 10%!

Hoe zal de consument/shopper gaan reageren voor wat betreft de regelmatige aankopen voor het huishouden?

The stairs of agony

Volgens “the stairs of agony” (de trappen van doodsangst) zal er een neerwaartse spiraal ontstaan in de omzetontwikkelingen van de categorieën. De eerste trap is namelijk het meer gaan kopen van A-merken in promotie. Er ontstaat een sterkere focus op prijs bij de shopper. Daardoor wordt ook de stap naar Eigen Merken (2e trap) en uiteindelijk discounters (3e trap) gemakkelijker.

De retailers zien dit ook en reageren:

Voor de korte termijn zijn deze korte klappen begrijpelijk en zinvol. Maar op de lange termijn zal de categoriewaarde verminderen. En dat is geen fijn vooruitzicht voor de retailers/groothandels én voor de leveranciers.

Hoe kunnen wij dit keren?

  • Door allereerst te herkennen en te accepteren dat het koopgedrag gaat veranderen. Denken dat het tijdelijk is, heeft onzes inziens geen zin. Het hogere prijsniveau heeft een structureel karakter. Het gedrag van consumenten zal toch echt gaan veranderen. Hij/zij zal andere keuzes maken. Maar geen concessies willen doen aan kwaliteit. En ook gezondheid en duurzaamheid blijven belangrijk.
  • Ten tweede door te werken met category management-principes. Waarbij de behoeften van de consument/shopper het vertrekpunt is. Kennen we die? Gaat de consument zijn/haar eetpatroon veranderen? Bijvoorbeeld verse groenten inwisselen voor groenten uit blik of diepvries? Bijvoorbeeld minder vlees en meer plantaardig? Het onderzoeken waard! En vervolgens hem/haar helpen bij het samenstellen van een goedkopere, maar wel goede maaltijd.

Wilt u hulp hierbij? Of wilt u hier meer informatie over? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact – FMCG Opleidingen

FMCG Opleidingen