Marktaandelen supermarkten 2020 + verwachting 2021
In 2020 is de omzet in de supermarktbranche in Nederland explosief gegroeid. Met maar liefst ruim 11% t.o.v. 2019, daar waar de gemiddelde groei in de voorgaande 3 jaren gemiddeld 3.5% bedroeg! Oorzaak is een extra (53ste) week en de consumptie thuis i.p.v. in de horeca (gesloten) en in de bedrijfskantine (thuiswerken).
Toch hebben niet alle supermarktketens in gelijke mate van deze enorme stijging geprofiteerd. Dit is terug te zien in de marktaandelen. De beperkende maatregelen in verband met de corona-crisis hebben heel verschillend uitgepakt voor de diverse formules:
- De online-verkopen en thuisbezorging hebben een grote vlucht genomen. De formules die hun e-commerce op orde hadden en hebben, hebben hiermee heel goed gescoord (Jumbo, Plus, Albert Heijn, Coop).
- Bovengenoemde partijen zijn bovendien zonder uitzondering full-service supermarkten, waarbij one-stop-shopping mogelijk is. Iets wat nu belangrijker gevonden wordt dan gewoonlijk. Dit in tegenstelling tot Aldi en Lidl die in de ogen van de meeste shoppers toch niet een compleet assortiment aanbieden. Waardoor men minder vaak deze formules bezoekt.
- Formules met veel vestigingen in de grote steden hebben ingeleverd door het (tijdelijk) lagere inwoneraantal in die steden (Dirk, Hoogvliet). De studenten, expats en toeristen bleven namelijk thuis. Bovendien zijn er een behoorlijk aantal gemakswinkels tijdelijk gesloten (AH-to-go, Spar City).
Daarnaast moet worden opgemerkt dat Picnic niet wordt gemeten. Deze marktpartij snoept hoe langer hoe meer af van Hoogvliet, Dirk, Albert Heijn. Albert Heijn heeft nu de tegenaanval ingezet met de lancering van AH Compact in een aantal steden.
Wat betekenen deze cijfers voor het komende jaar?
Zolang de lockdown voortduurt, zal het bovenbeschreven patroon zich voortzetten. Maar op het moment dat we weer terug gaan naar het ‘normaal’, zal naar onze mening Albert Heijn als grote winnaar naar boven komen. Als voorloper in online; met dan alle winkels weer open en weer veel meer inwoners in de grote steden.
———————————————————————————————————————————————-
Bron: Marktaandelen volgens Nielsen.
Let op: de geel gekleurde blokken zijn niet vrijgegeven marktaandelen (en is dus resultaat van eigen berekening).
Voor berekening van de verschillen is ook gebruik gemaakt van overige bronnen: vakbladen, eigen marktonderzoek, jaarverslagen retailers.
Nielsen heeft haar universum uitgebreid met data van Agrimarkt en Marqt. Daarnaast zijn de cijfers van Aldi veranderd van inschatting naar werkelijke kassa data. Hierdoor zijn ook de marktaandelen sinds 2018 herzien.