Maak het de shopper makkelijk
Een goede categorie-indeling helpt. En durf te kiezen!
Het klinkt logisch, ‘gemak voor de shopper’. Maar vaak is dit nog niet het geval. Wie staat er nooit voor een schap te wikken en te wegen welk product we het beste kunnen kopen? Producenten blijven vanuit eigen inzicht alles indelen op producttechnische eigenschappen die wij als shopper niet altijd kennen. Dit kan vaak beter.
Zet het gebruiksdoel of -moment centraal!
Het helpt de shopper wanneer je het gebruiksdoel of gebruiksmoment centraal zet. Als shopper kun je dan eenvoudiger vinden wat je nodig hebt. Een voorbeeld waar dit uit blijkt: de Decathlon-schappen versus het oliën- schap in de Albert Heijn supermarkt.
De Decathlon (de Ikea onder de sport) is echt shoppervriendelijk ingedeeld. Zoek je betreffende sport en daar vind je alles. Van fiets tot kleding en accessoires. Decathlon biedt binnen de categorie van bijvoorbeeld Golf diverse segmenten, zoals kleding, schoenen, materiaal, enz. Binnen Golf-kleding is de eerste splitsing tussen man en vrouw. Daarna kan de shopper de keuze maken in de mate van professie. Bij elk product staat of het bedoeld is voor de beginner, de gevorderde of de expert. Men gaat nog verder door te vermelden welke kleding goed is bij welke buitentemperatuur.
Wat is de shopper decision tree (SDT) hier duidelijk! Én goed zichtbaar voor de shopper. Afhankelijk van het gebruik kan men het juiste product kiezen. Dat helpt!
Hier kunnen we wat van leren in de supermarktwereld. Een blik op het schap met oliën leert dat het is ingedeeld op soort olie of merk. En bij olie kopen we graag als shopper de beste kwaliteit. Maar wat is de beste kwaliteit bij salade, wokken, sauzen, frituren, bakken? Overal extra vierge voor nemen, is niet verstandig. Deze kwalitatief goede olie is ongeschikt voor extra hoge temperaturen zoals bijvoorbeeld het wokken van groente (lees op het Voedingscentrum waarom). Maar dat staat nergens duidelijk vermeld op het schap of de voorkant van het etiket.
Wat is de shopper decision tree bij olie? Is het een ander schenktuitje? Is het de smaak in je gerecht? De indicatie of je het warm of koud gebruikt? Misschien is de laatste wel stap 1 in de shopper decision tree. Waarom staat er niet groot op het schap welk deel goed is voor hogere en welk voor lagere temperaturen zoals bij Decathlon?
Help de shopper bij de keuze voor de juiste olie bij het gebruiksdoel of gebruiksmoment! Dus durf te kiezen, bijvoorbeeld “deze olie is geschikt voor wokken”.
Maak het de shopper makkelijk
Ook jij kan je product voor het gebruiksdoel of -moment binnen het assortiment indelen. Bied jouw klant het gemak van snel en eenvoudig kiezen. Durf te kiezen wáár je je product indeelt. En naast de logische plek in de winkel, kan je product misschien ook in combinatie met heel andere producten worden verkocht. Of in andere schappen/categorieën. Overal waar het in het gebruik logisch is. Hierover meer in de volgende blog.
Training Category management
Jij kan dit ook! Volg onze cursus Category management en leer hoe je de shopper decision tree onderzoekt voor jouw producten. En hoe je hierbij een goede assortimentsopbouw maakt. Laat jouw klant (de retailer) dit goed zien en maak het zijn shopper makkelijker! Want de shopper is in de supermarkt niet altijd ook de kok of gebruiker/consument van het product.