Consumptie- en shoppergedrag blijvend veranderd!
De omzet in de supermarktbranche is in de afgelopen maanden grandioos. Topomzetten voor groente en fruit, wijn, afbakbrood, enz. Natuurlijk is de situatie rondom COVID-19 hiervan de oorzaak. Waardoor we met zijn allen meer thuis zijn en minder de horeca (kunnen) bezoeken.
Maar let op: wij zijn ervan overtuigd dat het onderliggende consumptie- en shoppergedrag blijvend veranderd is. Ook als we straks de pandemie weer achter de rug hebben en alle beperkingen zijn opgeheven.
- We koken meer zelf (en hebben het misschien ook weer geleerd). Met meer groente en fruit.
- We werken meer thuis. Dus drinken meer koffie en thee en water en gebruiken onze lunch thuis.
- We nuttigen meer wijn, bier, fris en sap in ons eigen huis of dat van vrienden en familie.
Dus ons consumptiepatroon verandert. En ook ons shopgedrag voor eten en drinken. We zullen méér in de supermarkt kopen; ook méér online; en mínder in de horeca en vooral minder in het foodservice-kanaal.
Daarbij blijven de huidige consumententrends – de 4 G’s –dezelfde. Dus het moet Gemakkelijk zijn, Gezond zijn, onderdeel zijn van Goed Gedrag (verantwoord) en we mogen er zeker van Genieten.
Wat is het effect hiervan op uw categorie?
We zullen het assortiment nog beter moeten laten aansluiten bij de nieuwe werkelijkheid. Het vak Category Management wordt hiermee nog belangrijker!
Schrijf daarom in op onze cursussen of opleiding. Om kansen te (leren) ontdekken.
Ga voor meer informatie naar cursus Trade Marketing of cursus Category Management