Tot voor kort werd er gedacht ‘hoe groter hoe beter’. De welbekende schaalvergroting.
In de afgelopen twee jaar is echter in retailland ook duidelijk een tegengestelde trend waar te nemen. Kleine winkels, meer convenience stores, die niet alle categorieën in huis hebben zoals in de ‘normale’ winkels het geval is. Maar die oplossingen bieden voor directe/dagelijkse behoeften en binnen een beperkt aantal categorieën dan wel weer een grote keus bieden voor de klant.
Wij zien dit meer en meer terug in succesvolle concepten
- Supermarkten: Coop Vandaag, AH to go, Spar City, Tesco Express, Rewe City, etc. verkopen geen/nauwelijks dierenvoeding, tijdschriften, leesbrillen. Maar focussen zich op dagvers assortiment en aanbod voor de warme maaltijd, ontbijt, verse sappen, gekoeld bier en gekoelde witte wijn en snacks voor consumptie op dezelfde dag. En als service-assortiment is er dan nog een beperkt aanbod voor de ‘vergeten’ boodschappen (bijv. drogmetica, wc-papier, kattenvoer).
- Bouwmarkten: Praxis City en Brico City hebben geen tuinassortiment en bieden juist services als sleutel- en naamplaatgravure, gereedschapsverhuur, banden-oppomp en ruimte om te klussen. Bij Bouwmaat Compact geen assortiment voor tuin en bijv. woning-uitbouw. En juist wel weer een compleet assortiment voor verf, betimmering en lijstwerk (iets wat sneller als klus opgepakt wordt).
- Decathlon City: geen fietsen; wel fietsaccessoires. En bijv. ook een volledig assortiment fitness en zwemkleding.
De Rabobank (en wij ook) verwachten een snelle groei in convenience stores.
Wil je meer weten over de ontwikkelingen in retail, volg dan de cursus Introductie in FMCG Retail op 10 september of 5 november.
Wil je weten hoe je goed assortiment ontwikkelt voor de convenience stores, volg dan dit najaar een cursus Category Management of Trade Marketing.