Marktaandelen supermarkten 2018
De Nielsen-marktaandelen van de Nederlandse supermarkten in 2018 zijn bekend!
Highlights:
- Terugval van Albert Heijn. Met name in het eerste halfjaar bleef AH ver achter bij de markt.
- Opnieuw sterke groei voor Lidl. Maar liefst 0,4%, wat hoog is in deze zeer competitieve markt.
- Aldi lijkt het dieptepunt voorbij te zijn en heeft nu weer de opgaande lijn te pakken.
- Door de overname van Emte-winkels door Jumbo en Coop hebben deze twee laatste formules marktaandeel gewonnen. De ombouwoperatie is echter nog in volle gang en de positieve resultaten hiervan moeten nog meer komen.
Het is goed om het volgende te bedenken:
- Picnic wordt nog niet meegenomen. Picnic is klein, maar stoomt wel door en snoept marktaandeel af van met name de service-supermarkten.
- Ook Action wordt buiten beschouwing gelaten. In sommige categorieën heeft zij al een significant aandeel, bijv. drogmetica, reinigingsmiddelen en chocolade.
- Hoewel sommige retailers marktaandeel verliezen, kunnen zij wel degelijk gegroeid zijn in omzet (en winst). De totaalmarkt is namelijk behoorlijk gegroeid (3,4%). Alle inkooppartijen laten de afgelopen jaren een groei in omzet zien!
——————————————————————————————————————————————
Bron: Marktaandelen volgens Nielsen.
Let op: de geel gekleurde blokken zijn niet vrijgegeven marktaandelen (en is dus resultaat van eigen berekening).
Voor berekening van de verschillen is ook gebruik gemaakt van overige bronnen: vakbladen, eigen marktonderzoek, jaarverslagen retailers.
Marktaandelen supermarkten in Nederland
Download hier de Excel-file via Dropbox
Bij vragen of opmerkingen: neem contact met ons op.