Wij merken op dat ‘Zelf pakken/tappen’ steeds vaker voorkomt in het winkelbeeld. Hierbij kan de shopper zelf één of meer smaken/soorten/kleuren/vormen kiezen en voor een vastgestelde prijs een zakje, bakje of bekertje vullen.

Zeker in de nieuwste winkels van de diverse supermarktformules is dit een nieuw element. Snoep, aardappelen, hagelslag, vis, tomaatjes, koekjes, noten en ga zo maar door.

‘Zelf pakken/tappen’ roept wel een aantal vragen op:

Verhoogt het de omzet? Is het wel rendabel? Is het wel hygiënisch? Vindt de klant het een aanwinst? Wat betekent het voor schapvullen? Enz.

Wij hebben een aantal voor- en nadelen van ‘zelf pakken/tappen’ op een rij gezet.

Voordelen voor de shopper:

–          kan eigen mix samenstellen (áántal soorten en verhouding)

–          fun tijdens het winkelen (beleving)

–          extra fun voor de kinderen (verwennen: snoep, tomaatjes, hagelslag, koekjes)

Mogelijke nadelen/tekortkomingen voor de shopper:

–          onvoldoende productinformatie (bijv. e-nummers)

–          de prijs per kg t.o.v. vergelijkbaar artikel ontbreekt

–          trekt teveel aandacht van de kinderen

Voordelen voor de retailer:

–          minder verpakkingsmateriaal (duurzaam)

–          daardoor meer brutomarge

–          voegt beleving toe aan de winkel

–          trekt meer (gezinnen met) kinderen (bij snoep, tomaatjes, hagelslag, koekjes)

–          bij A-merk: onderhoud meubel/systeem kan uitbesteed worden

–          bij Private label: minder afhankelijkheid van de A-merken in de categorie

Nadelen voor de retailer:

–          dure investering in meubel/systeem (tenzij gesponsord door leverancier)

–          moeilijk om nette presentatie te behouden; het vereist verzorging

–          moeilijk te koppelen aan voorraad-bestelsysteem, dus veel handwerk

–          Door bovenstaande 2 punten hogere personeelskosten

–          first in/first out niet altijd te realiseren

–          soms onhygiënisch (tomaatjes, aardappelen)

Of ‘zelf pakken/tappen’ bijdraagt aan de categorie-omzet is nog moeilijk te zeggen, omdat het in de meeste gevallen pas sinds kort in de winkels is geïntroduceerd. Het lijkt er wel op dat er meer klanten (waaronder kinderen) naar de winkel getrokken worden vanwege dit aanbod.

Voor meer foto’s op Flickr: klik hieronder.